منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 399
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2594
:: باردید دیروز : 823
:: بازدید هفته : 4191
:: بازدید ماه : 4086
:: بازدید سال : 22960
:: بازدید کلی : 217026
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 در دوره رضا شاه پهلوی، پس از اجرای سیاست های اسکان عشایر، بر تعداد آبادیهای، این منطقه افزوده شد و بیشترین آبادیها در بین دو کوهه معروف منطقه یعنی کوه خواجه قنبر و کوه دانیال نبی بوجود آمد، که اینک به توصیف هر یک پرداخته  خواهد شد.

1-  روستای قوشه دگرمان: این روستا از روستا هایی است که در دوران پهلوی ساخته شده که بیشتر آن از روستا های گرمه و جاجرم، آمده اند و طایفه حسینی ها اولین طایفه ای بودند که از جاجرم آمده اند و جمعیت خانواری آن طبق جدول زیر می باشد.

سال

خانوار

1345شمسی

  1390 ه.ش

68

102

 

1-2- وجه تسمیه: این روستا بعلت قرار گرفتن در کنار مهمترین رود منطقه که از دامنه های کوه خواجه قنبر و قلقلو و... سرچشمه گرفته قرار دارد و دو آسیاب آبی در روبروی هم ساخته بودند که به«قوش+دگرمان) (جفت(دو تا)+آسیاب) نام گرفته است.

1-4 گویش و مذهب :ساکنان این روستا مسلمان و شیعه هستند و به زبان فارسی و گاها ترکی حرف می زنند و بعلت نزدیک بودن به نام نیک از امکانات بهداشتی و رفاهی این روستا استفاده می کنند.

2-کرنگ: از جمله روستا هایی است که در کنار یکی از آبادی های ایل گرا ایلی ساخته شده است و در دامنه کوه قلعه نو و در نزدیکی تپه مجال آباد قرار دارد.مردمان این روستا، از روستا های اطراف و کوهسارات هستند و جمعیت خانواری آن طبق جدول زیر می باشد.

 

سال به ش

خانوار

1345شمسی

  1390 ه.ش

122

262

 

گویش و مذهب :اغلب مسلمان و شیعه هستند و به زبان فارسی حرف می زنند.

3-کمردار: این روستا بعد از گرنگ به سمت دشت شاد و در دامنه کوه و در پیچ یکی از دامنه ها ساخته شده است و مردمانی خوش طبع خوش ذوق هستند و بیشتر مهاجرت می کنند به سوی استان گلستان و جمعیت خانواری آن طبق جدول می باشد که نشان از کم شدن خانوار بعلت های، نبود امکانات رفاهی و خدماتی و.. می باشد.

 

سال

خانوار

1345شمسی

  1390 ه.ش

31

17

 

گویش و مذهب :اغلباین روستا مسلمان و شیعه هستند و به زبان فارسی«گویش محلی» حرف می زنند.

4-دشت شاد: این روستا بعد از کمردار قرار دارد و در داخل جنگل می باشد، و وصل به جنگل، گلستان و لوئه است و بیشتر راه ارتباطی این روستا از طریق جنگل و به گالیکش و کلاله از استان گلستان می باشد این روستا از نظر گردشگری و تفریحی مکان های زیبایی را داراست و بعد از این روستا روستای دیگری به نام «کند سکوه» است که تا چند سال پیش جزء منطقه کالپوش بود و امروزه جزء استان گلستان به حساب می آید، روستای خوب و دیدنی است تقریبا در ته دره و وسط جنگل قرار گرفته است.

اغلب این روستا مسلمان و شیعه ستند و به زبان فارسی « گویش محلی» حرف می زنند. و جمعیت خانواری آن طبق جدول می باشد

 

سال

خانوار

1345

  1390

123

387

 

5-سوداغلن یا رضوان:

این روستا از روستا های جدید بشمار می آید و قدمت آن تا این زمان به حدود 50 تا 60 سال می رسد نکته جالب این روستا قرار گرفتن در جاده اصلی منطقه کالپوش و گذشتن وسایل نقلیه بیش از شش روستا و بقول امروزی ها در مرکز قرار گرفتن این روستا است و به خاطر همین بیشتر مهاجر پذیر منطقه بوده است و به الحمدا.. پیشرفت خوبی کرده است و اگر بیمارستان و دانشگاه به آن اضافه شود-یکی از شهر های مهم منطقه در آینده خواهد شد.

ساکنان اولیه این روستا مانند روستا های جدید التاسیس از روستا های، نردین، نام نیک و طلوع بین، حسین آباد و دیگر روستا های منطقه است.

وجه تسمیه: سوداغلن که یک کلمه ترکی و مرکب از سو+داغلن می باشد به معنی جایی که آب پخش می شود و رضوان: نام یکی از تل های منطقه است که روستای سوداغلن در آن قرار گرفته است و احتمالا در آینده به رضوان مشهور خواهد شد، هر چند ساکنان ترک زبان منطقه بیشتر سوداغلن را می پسندند

گویش و مذهب: ساکنان این روستا مسلمان و شیعه هستند و به زبان شیرین ترکی حرف می زنند.

جمعیت: این روستا یکی از روستا های رو به پیشرفت منطقه است و روز به روز به ساکنان آن افزوده می شود و جمعیت خانواری این روستا طبق جدول زیر می باشد.

 

سال ه.ش

خانوار

1345

.

  1390

46

.

360

 

6:حق الخواجه: این روستا یکی از روستا هخای شرقی دشت دانیال به حساب می آید و نماد اسکان عشایر در دوره پهلوی شناخته می شود، این روستا، از ایل های بلوچ استان سیستان و بلوچستان به حساب می آید که در آن دوران این منطقه را محل ییلاق کوچگاه خود انتخاب کرده بودند که بعد از اجرای اسکان عشایر، این ایل یا گروه در منطقه مانده اند و احتمالا نام روستا از بزرگ این ایل گرفته شده است بنام خواجه، و چون حرف پیر خود را به حق و به درستی می دانستند به حق لخواجه شهرت یافته است.

جمعین این روستا طبق جدول زیر می باشد،

سال

خانوار

1345

  1390

34

182

 

این روستا از روستا های محروم منطقه به حساب می آید و امکانات رفاهی آنچنانی ندارند.

 

گویش و مذهب: اغلب اهالی این روستا مسلمان و شیعه هستند و به زبان بلوچی حرف می زنند.

 

 

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: اجتماعي , ,
:: برچسب‌ها: روستا-روستاهاي جديد كالپوش ,
:: بازدید از این مطلب : 1758
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 جغرافیای منابع طبیعی منطقه کالپوش

منطقه کالپوش در شمال شرق استان سمنان و بین سه استان: گلستان، خراسان شمالی و سمنان(شاهرود) قرار گرفته است و نزدیک ترین شهرستان به این منطقه، گنبدکاووس می باشد در حدود 70 کیلومتر و نواحی فندرسک (کوهسارات) به این منطقه است.

این منطقه در دوره صفویه جزء طبرستان یا استرآباد-گرگان فعلی بوده است و بعد از آن احتمالاً در دوره قاجاریه جزء خراسان بزرگ و بعد از آن به شهرستان شاهرود و میامی (سمنان) الحاق شده است. که این دو شهرستان میامی و شاهرود که فاصله منطقه کالپوش تا میامی بین 110 تا 140 کیلومتر می باشد و با شهرستان شاهرود 170 تا 200 کیلومتر (نردین تا شاهرود 170 و نام نیک و دشت شاد حدود 200 کیلومتر فاصله دارد.

این منطقه از نظر جغرافیایی به سه قسمت کوهستانی : 1- کوهستانی منطقه نام نیک و حسین آباد- طلوع بین و گلستان و 2-جلگه ای: تخته شاه و یورت باشی و3- دشت: دشت دانیال و نردین تقسیم می گردد و شامل 12 روستا (6 روستای قدیم و 6 روستای جدید) می باشد.

تنوع جغرافیایی و قوی این منطقه که شامل: فارس ها- ترک ها و بلوچ ها می باشد که در سه جلگه کالپوش بنام های یورت شاه (یا تخته کالپوش) جلگه نردین و جلگه دانیال زندگی می کنند.

 
شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: اجتماعي , ,
:: بازدید از این مطلب : 8135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 کالپوش با استناد به لغت نامه دهخدا:

کالپوش سرزمین سرسبزی است که سرزمین ییلاقی،کیکاووس بن وشمگیر حاکم سرزمین گنبد قابوس (کاووس)بوده لذا به مرور زمان کالپوش نامیده شده است.

ایشان (دهخدا) می نویسد:

«کالپوش نام چمنی است نزدیکی بجنورد ،چمنی بزرگ ووسیع،در گسترش آب وعلف است.ازطرفی به گرگان واز سوئی به جاجرم و از سوئی به فرنگ فارسیان محدود است .کوهستانی است چشمه های خوش گوارا دارد .در این چمن دو رودخانه بزرگ روان است(قوشه-حسین آباد) که از دربندی است به دو بندر گرگان معروف می باشد به صحرای کوگلان (کلاله –گالیکش)گرگان می رود و 50 هزار نفر سوار را ممکن است در تابستان مدتها در آن چمن بیلاقش نمایند گویند.بیلاق کیکاووس وشمگیر بود و به تغییر ازمنه به کالپوش شهرت یافته است.»1

البته باید توجه داشت که کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر1 ،یکی از سیست مداران و امیران و شاهزادگان آل زیار بوده و در بخشی از کوهستان های مازندران و گرگان (گلستان) حکومت داشته است (در قرن 4 ه.خ)



1 = لغت نامه دهخدا- جلد(ک) ص 275

 

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: اجتماعي , ,
:: بازدید از این مطلب : 1666
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 دلخوشي آفتابگردان‌ها تنها آفتاب نيست

 

 ازجاذبه‌هاي طبيعي و فصلي شهرستان ميامي وجود دشت آفتابگردان‌ها در منطقه كالپوش است كه در شهريور ماه رخ مي‌نمايد، جلوه‌اي طلايي از طبيعت زرفام و مملو از گل‌هايي كه آفتاب را پرستش مي‌كنند. 
دشت آفتابگردان‌هاي كالپوش در 160 كيلومتري شمال شرق ميامي در استان سمنان واقع شده است. اين منطقه سرسبز و جنگلي با ۱۴ هزار هكتار جنگل، ۳۰ هزار هكتار مرتع و ۳۴ هزار هكتار مزرعه زيركشت آفتابگردان و گندم ديم و با بارندگي كافي و اراضي مستعد براي كشاورزي و باغداري، در مجاورت با پناهگاه حيات وحش خوش ييلاق و پارك ملي گلستان از موقعيت ممتاز گردشگري بسيار جالبي برخوردار است. 
در اواخر مرداد و اوايل شهريور ماه زمين‌هاي زراعي و دامنه دشت‌هاي زيباي كالپوش به وسعت 5 هزار هكتارغالباً در دشت دانيال، پوشيده از گل‌هاي آفتاب پرستي است كه تلألؤي آن از دور دست‌ها قابل مشاهده است. 
كاشت آفتابگردان در اين منطقه در اوايل بهار به صورت ديم و آبي است كه انواع مختلف آن را شامل مي‌شود كه از گونه‌هاي ژنتيكي جديد آن، انواع پاكوتاه و درشت دانه را مي‌توان نام برد. 
هنگامي كه از گياه آفتابگردان سخن به ميان مي‌آيد، معمولاً تخم‌آفتابگردان در ذهن تداعي مي‌شود، آنچه كه به مصرف تغذيه پرندگان مي‌رسد يا خود از آن استفاده مي‌كنيم ولي تمام قسمت‌هاي اين گياه، از ريشه، ساقه، شاخه و گل آن گرفته تا مغز ساقه آن داراي خواص بسياري است. 
آفتابگردان گياهي است يكساله و تا سه متر رشد مي‌كند. گل آن درشت و زيبا و به قطر ٣٥ سانتيمتر است. در وسط گل قرمز رنگ آن دايره‌اي قهوه‌اي رنگ وجود دارد كه تخم‌هاي آفتابگردان دورتا دور آن را گرفته‌اند. اين گياه در اكثر نقاط دنيا وجود دارد. از تخم آفتابگردان روغن گرفته مي‌شود كه اشباع نشده و براي پخت و پز مناسب است. آنچه اين دشت را از نمونه‌هاي مشابه متمايز كرده و از ويژگي‌هاي بارز آن محسوب مي‌شود، سطوح زير كشت آن است كه بر خلاف ديگر مزارع آفتابگردان كه در زمين‌هاي هموار ديده مي‌شود، در اينجا در دشت‌هاي ناهموار و تپه‌هاي آبشارگونه است كه تمايز رنگي بي‌نظيري را خلق مي‌كند. 
وجود آبشارها، چشمه‌ها و گونه‌هاي درختان جنگلي در اين محدوده، دشت شقايق‌ها در ارديبهشت ماه و نيز مناطق زيباي قشقلته و سردار بَگ، آبشار زو (نام نيك)، آبشار حسين آباد غار خواجه قنبر(سُم) در پيرامون آن و نيز ساخت سد كالپوش در آينده شهرت اين منطقه را دوچندان خواهد كرد. با توجه به تصويب دشت آفتابگردان‌ها به عنوان منطقه نمونه گردشگري در كنار هواي دل انگيز، مناظر زيباي آبشار، چشمه‌سارها و تپه‌هاي تاريخي مجموعه‌اي از جاذبه‌هاي كالپوش است كه مي‌تواند اين منطقه را به قطب گردشگري در كشور مبدل كند. 
به راستي كه هر گوشه از اين ديار سرسبز كوهستاني نشاني از موهبت الهي است، در كنار ساير جاذبه‌هاي طبيعي اين منطقه دشت‌هاي آفتابگردان در فصل تابستان جلوه‌اي ديگر از زيبايي را به دشت‌هاي ناهموار منطقه كالپوش استان سمنان عطا مي‌كند. گردش گل آفتابگردان در طول روز همراه با حركت خورشيد نشاني از نظم آفرينش است، همچون بوم نقاشي كه استاد تغييري را در بطن آن رقم مي‌زند. دانه‌هاي آفتابگردان گونه‌اي از رزق و معيشت مردمان سختكوشي است كه با تلاش، ناني به كف آورده و به غفلت نمي‌خورند. 
چه زيباست نظاره طلوع و غروب خورشيد آخرين ماه تابستان در دشت‌هاي گل آفتابگردان.

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: كشاورزي , ,
:: بازدید از این مطلب : 5236
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 درمکتب لایموت دردانه علی است

در کون و مکان شاهد فرزانه علی است

در کعبه ظهور کرده تابر همه خلق 
معلوم شود که صاحب خانه علی است

خانه کعبه صدف گشت که معلوم شود 
بین ابناء بشر گوهر یک دانه علی است

حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام در سیزدهم رجب سال‏30 عام الفیل در کعبه دیده به جهان گشود . مادرش فاطمه بنت اسد، زنی که سخت مورد احترام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود، و پدرش عمران، معروف به ابوطالب حامی بزرگوار رسول خدا بود .

مادرش فاطمه می‏گوید: وقتی از خانه خدا خارج شدم «هتف بی هاتف یا فاطمة سمیه علیا فهو علی والله الاعلی یقول: انی شققت اسمه من اسمی و ادبته بادبی و وقفته علی غامض علمی و هوالذی یکسر الاصنام فی بیتی و هوالذی یؤذن فوق ظهر بیتی و یقدسنی و یمجدنی فطوبی لمن احبه و اطاعه و ویل لمن ابغضه (1) ;

هاتفی [از غیب] مرا ندا داد: ای فاطمه! [این نوزاد را] به نام علی نام گذاری کن . پس او علی است و خدای اعلی می‏گوید: به راستی، اسم او را از اسم خودم جداساختم، و او را به ادب خود، ادب نمودم و او را بر پیچیدگیهای علم خود آگاه ساختم و او کسی است که بتها را در خانه من خواهد شکست و بر بام خانه من اذان خواهد گفت و مرا تقدیس و تمجید خواهد نمود . پس خوش به حال کسی که او را دوست‏بداردو اطاعتش کند و وای بر کسی که او را دشمن بدارد .»

سرانجام در بیست و یکم ماه مبارک رمضان 40 هجری در شهر بی وفای کوفه به شهادت رسید و شبانه و مخفیانه در نجف اشرف به خاک سپرده شد، و عزیزانش در تاریکی شب، بدن پاک پدر را زیر خاک پنهان نمودند .

زمین را از عدالت پاک کردند 
گریبان فلک را چاک کردند

زچشمان ملائک اشک می‏ریخت
بمیرم مرتضی را خاک کردند

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: مذهبي , ,
:: بازدید از این مطلب : 1924
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

  مقدمه:

تحقیق حاضر بحثى بسیار فشرده در خصوص شبهاتى است که فرقه وهابیت طرح کرده و در ضمن آن به سایر فرقه مسلمین، خصوصاً شیعیان حمله مى کند. لذا در ابتدا لازم است مطالب کوتاهى در خصوص تاریخچه پیدایش فرقه وهابیت و وابستگى فکرى آنان توضیح داده شود.
این فرقه توسط محمدبن عبدالوهاب در قرن دوازدهم هجرى قمرى پایه گذارى گردید و پایگاه آن عربستان بود. با سقوط امپراطورى عثمانى، سرزمین حجاز به تصرف خاندان مسعود در آمد و با پیوند خانواده مسعود و محمدبن عبدالوهاب فرقه وهابیت از پایگاه و حمایت سیاسى قوى برخوردار گردید و به تدریج به نشر افکار و عقاید خویش در سرتاسر جهان اسلام پرداخت که در این میان امتیاز برخوردارى از تولیت حرمینى شریفینى موقیعت بسیار مناسبى براى این تفکر ایجاد نمود. فرقه وهابیت ریشه در تفکر "سلفى" دارد که معتقد به بازگشت به شیوه علماى سلف و بازنگرى در اساس دین و پیراستن آن از بدعتها و مواردى است که بعدها به نام دین بر دین تحمیل شد، و نشان دادن توحید واقعى و اصیل و ناب مى باشد.
تاریخ تفکر سلفى به چند برهه تقسیم مى شود که برهه اول از آن چهره یابى چون مالک ابن انس و سفیان ثورى و برخى دیگر از محدثینى قرون اولیه مى باشد که در ادامه تجسم کامل آن را در شخصیت احمدبن حنبل مى توان یافت که پیشواى تمام وهابیون فعلى مى باشد. ارکان اساسى این تفکر را موارد زیر تشکیل مى دهند:
1-
عدم دخالت عقل در نقل و اتکاء به ظواهر آیات در روایت و طرد هر گونه مباحث عقلى و کلامى به عنوان بدعت از جمله نتایج این نحوه تفکر افتاده به دامن "تجسیم" و "تشبیه" بوده است که بر حسب ظاهر بعضى آیات براى خداوند صفات جسمانى تأمل گردیده اند.
2-
اخبارگرى و حدیث گرایى افراطى بدین معنى که هر گونه حدیثى را معتبر دانسته و آن را ملاک عمل قرار مى دادند و توجهى به درجه اعتبار احادیث نداشتند.
3-
متابعت کامل از شیوه سلف (حماسه و تابعینى) حتى در امور جارى زندگى و ردّ هر گونه مغایرت با آن سیره تحت عنوان بدعت.
این شیوه از تفکر به تدریج با ورود اشاعره به آن و همزمان وارد کردن عناصر عقلانى و کلامى به آن کمى از مسیر اولیه خویش منحرف گردید تا مجدداً در قرن هشتم هجرى قمرى ابن تیمیّه دمشقى مجدداً به احیاء مکتب احمدبن حنبل قیام کرد و به تقویت اساسى آن پرداخت. پس از او شاگردش "ابن تیّم جوزى" ادامه دهنده راه او شد و از آنجا که عقاید ایشان توسط جمع کثیرى از مسلمین قابل تحمّل نبود مجدداً این تفکر در محاِ قرار گرفت تا مجدداً محمدبن عبدالوهاب با تأسیس فرقه وهابى در قرن دوازدهم هجرى قمرى به احیاء آن همت گماشت. لذا تفکر فعلى وهابیت که با پشتوانه سیاسى و نظامى قابلیت طرح مجدد یافته است بیش از همه متکى به آراء و نظرات "ابن تیمیّه" مى باشد. این فرقه به زعم خود به شناسایى بدعتهایى که در دین وارد شده و در اسلام ناب سابقه نداشته، پرداخت و کمر همت براى مبارزه با آنان بسته است. در ادامه بعضى از این موارد که ابتداءً توسط امثال ابن تیمیّه و سپس توسط وهابیون تحت شبهات طرح گردیده عنوان شده و سپس با تکیه بر منابع اسلامى و آیات و روایات و سیره پاسخ داده مى شود.

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: مذهبي , ,
:: بازدید از این مطلب : 5249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 

کاریکاتور قیمت پسته !

 تلاش دولت برای کاهش قیمت پسته

 کاهش قیمت پسته,قیمت پسته,کاریکاتور قیمت پسته

 کاریکاتور قیمت پسته

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: سرگرمي وطنز , ,
:: برچسب‌ها: قيمت پسته ,
:: بازدید از این مطلب : 10823
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 

مقایسه طرز فکر دختر ها و پسرها...

 

طرز فکر دختر ها و پسرها, کل کل دختر و پسر

در تنهایی به چه چیز فکر می کنن؟
دختر:يعني میشه فوق تخصص پزشکی بگیرم و زحمتام به حدر نره

پسر:یعنی میشه پزشکی دانشگاه تهران قبول شم و اونجا یه دختر پولدار تور کنم و با پول باباش یه بنز آخرین سیستم بگیرمو با رفقا بزنیم بریم کنار دریا! (اینم از معرفتتون پول طرف و بگیرین و با رفقا برین عشق و حال

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: سرگرمي وطنز , ,
:: برچسب‌ها: طنز دختر وپسر ,
:: بازدید از این مطلب : 4147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 

جمله های باحال و خنده دار

 

مطالب طنز, جملات طنز و خواندنی

 یکی باید پیدا شود که به مادران سرزمین من بفهماند که اگر شام دیشب خوردنی بود، همان دیشب خورده میشد بعععععله...
♦♦♦♦♦♦♦♦جوکهای خنده دار♦♦♦♦♦♦♦♦♦
دیشب یه پشه نیشم زد پاشدم دنبالش کردم بالاخره گوشه اطاق خفتش کردم اومدم بکشمش یهوگفت بابا ! راست میگفت من باباش بودم آخه خون من تو رگاش بود ! تا صبح تو بغل هم گریه کردیم !

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: موضوعات مرتبط: سرگرمي وطنز , ,
:: برچسب‌ها: سرگرمي -جوك ,
:: بازدید از این مطلب : 1692
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

لغات فارسی به صورت طنز آلود

عکس, تصویر, معانی لغات فارسی به صورت طنز آلود

سطل آشغال :

وسیله‌ ای ا‌ست موجود در خیابان‌ها جهت ریختن زباله در اطراف آنها !

مدرک تحصیلی :

کاغذی مستطیل شکل، در ابعاد مختلف که بسته به مقطع ، قیمتش فرق می‌کند !

اوراقچی :

تنها موجودی که زنها را بهترین رانندگان دنیا میداند !

 

حراج :

اصطلاحی‌ است که در آن به قیمت اصلی کالا درصدی اضافه کرده

و با ماژیک قرمزروی آن خط زده و قیمت اصلی کالا را در زیرش درج می‌کنند …!

رئیس :

فردی که وقتی شما دیر به سر کار می‌روید خیلی زود می‌آید

و زمانی که شما زود به اداره می‌روید یا دیر می‌آید و یا مرخصی است …!

بزرگراه :

نوعی پیست رالی به همراه یادگیری به روز ترین فحش‌های ۲۰۱۰ !

شب امتحان :

شب التماس به درگاه خداوند !

شب توبه !

البته مجموعه برگه های کمک آموزشی (تقلب) هم بد نیست

تحقیق :

Copy & Pasteکردن مقالات اینترنتی !

بیرون هم که پروژه میفروشن … ۲۰ تا ۳۰ هزار تومن هلو !

گارانتی :

یک اسم صرفا زیبا و خوش تلفظ که تنها کابرد آن در هنگام خرید است !

وقتی هم میبری میگن : تعویض که نداریم روی اون جای انگشت دست خورده هست !

بعد از ۳۸۹۲۶۴۹۸۲۶۴۳۲ بار التماس میگن اوکی تعمیرش میکنیم !

این قطعه رو ۸۹۳۶۲۴۹۳۸۲۶۴۹۳۲۸۶۴ روز دیگه میتونید تحویل بگیرید !

بیمه‌ عمر :

قراردادی که شما را در تمام عمر فقیر نگه داشته

تا شما پولدار مرده و مراسم کفن و دفنتان آبرومندانه برگزار شود !

ادامه در لینک زیر


قبولی در دانشگاه :

نتیجه‌ای است در کمال عدالت و انصاف

که هیچ ربطی به رتبه‌ کسب شده توسط شما و تلاشتان ندارد !

سریال :

فیلمی‌ است چند قسمتی، که روش مصرف مواد مخدر و آخرین

شیوه‌های دزدی را به شما آموزش می‌دهد …!

تلفن همراه :

وسیله‌ای ۴ ‌کاره جهت کلاس گذاشتن، آهنگ گوش کردن ، عکس و فیلم گرفتن و نهایتا مخ زنی !

گرانی :

واژه ای است زاده‌ توهم غربیان که در ایران تاکنون مشاهده نشده است !!!

مترو :

سونای بخار عمومی و متحرک با بوی زیبای عرق نعناع  عرق گلاب !

عرق جوراب ، عرق گربه مرده ، عرق ماهی سفید ، عرق بوی دهن وزغ و …!!!

سر بر میگردونی میبینی یکی هم شبیه گودزیلا تو دهنت وایساده

و بر و بر داره نگات میکنه !!! بوی وزغ همچنان ادامه دارد …

عذرخواهی :

از مد افتاده است و بجای استفاده از کلمات معذرت میخوام ، ببخشید ، متاسفم

از کلمه های :حالا بی خیال شو ، خیلی خب بابا ،

ای بابا خب بابا ، خودتو لوس نکن ! و … استفاده می‌شود!

خودپرداز :

دستگاهی‌ است که همیشه‌ خدا باید برای رسیدن به آن در صف ایستاد

و اگر صفی در کار نباشد ۹۷/۴۵ درصد اوقات خراب است !

اونجاهایی هم که ظاهرا سالمه و خلوت میری کارتت رو میذاری

یهو میبینی کارتت رو قورت داد !

شناسنامه یا کارت ملی :

دفترچه و کارتی که هرکدام از آنها بدون دیگری فاقد ارزش بوده و حتما جفتشان لازم هستند !

اگر کارت ملی بدی شناسنامه میخوان

شناسنامه بدی کارت ملی میخوان

جدیدا هر دو رو با هم بدی گواهینامه میخوان

گواهینامه بدی میگن پس کارت ملی کو؟

کارت ملی و گواهینامه باهم بدی میگن شناسنامه کو؟

هر سه تا رو باهم بدی میگن کارت پایان خدمت کو … !!!؟

ایرانسل :

خط تلفنی است جهت ایجاد مزاحمت و سر به سر دوست و آشنا گذاشتن !

برای کلاه برداران بسیار کاربرد دارد !

برای چخوس (Chokhos = زید) بازان بسیار بسیار کاربرد دارد !

از پذیرفتن خانم‌های بد حجاب معذوریم ! :

تابلویی که در همه‌جا نصب شده، جهت خنده و عوض کردن روحیه‌ی مردم !

و در نهایت علامت تعجب (!) :

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 کارت تبریک نوروز, کارت پستال, ویژه عید, عید نوروز

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 4218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
دو شنبه 7 اسفند 1391

 حكمت 40

راه شناخت عاقل واحمق 

و فرمود : زبان عاقل در پشت قلب اوست  وقلب احمق در پشت زيانش قرار دارد .

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 5242
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : عليرضا
یک شنبه 6 اسفند 1391

 علفهای هرز و مبارزه با آنها


علفهای هرز و مبارزه با آنها-قسمت اول A-G
دم روباهی باریک 

دم روباهی باریک

Alopecurus myosuroides

Foxtail grass(Slender foxtail)

از علفهای هرز یکساله با ساقه های باریک است.از خانواده poaceae که توسط بذر تکثیر می یابد .با ساقه هایی که درازای ان تا60سانتی متر میرسد و به صورت توده های نزدیک به هم دیده میشوند.در انتهای هرساقه، سنبله باریک و طویل ریشکدار به طول 3-10سانتیمتر قرار دارد.گل اذین از نوع Spike و متراکم ،شبیه به دم روباه است. برگها دارای لیگول غشایی و محل اتصالشان به ساقه متورم است.


گلومهای آن نوک تیز و مایل به سفید است که سه رگبرگ سبزرنگ،ان را از گلوم سایر گندمیان متمایز میکند،پوشینه های دم روباهی باریک،به درازای گلوم آن است و ریشکهای ان نیز خمیده هستند.در محل غلاف،زبانک بزرگ غشایی دیده میشود.

از گونه های دیگر دم روباهیA.agrestis,A.pratensisرا میتوان نام برد.

دم روباهی از علفهای هرز مزارع گندم،جو،بادام زمینی،ذرت،باغهای سبزی و صیفی و نیز زمینهای ایش است.

روشهای کنترل: 

در مزارع غلات از علفکش فلم پروپ-ام-ایزوپروپیل(EC20%) (سافیکس بی دیلیو) به میزان3لیتر در هکتار در مرحله2-4برگی علف هرز استفاده میشود

تاج خروس
Amaranthus retroflexus
Red root pigweed

تاج خروس گیاهی است از خانواده Amaranthaceae چهارکربنه و یکساله خشبی به ارتفاع50تا100 سانتی متر با ساقه های پایینی قرمز یا دارای نوار قرمز که تا انتهای ریشه اصلی تداوم دارد. پهنک برگها ضخیم و رگبرگهای آن واضح هستند برگهای آن نسبتا پهن ونیزه ای شکل((lance-shaped بوده،بادمبرگهای ضخیم و قوی که به ساقه متصل هستند و به تدریج به رنگ قرمز در می آیند.

تکثیر آن توسط بذر،ریشه های زیر زمینی قرمزرنگ وعمیق صورت میگیرد.گلها کوچک و سبزرنگ، بذرها برنگ سیاه براق، عدسی شکل ودر دو طرف محدب که دارای یک شکاف کوچک در کنار بذر میباشد.مهمترین علفهای هرز این جنس شاملA.palmeri,A albus ,A.viridis,A.graecizans میباشد.

علفهای هرز خانواده تاج خروس دارای مقدار زیادی نیترات یا اکسالات هستند که ممکن است باعث مرگ دام شوند.

تاج خروس در مزارع توتون،باغهای چای، سبزی ،صیفی وزمینهای بایر می روید.


روشهای کنترل: 

علاوه بر روش مکانیکی(وجین)می توان از روشهای شیمیایی استفاده کرد.

درمزارع لوبیا از سم تری فلورالین((EC48%به نسبت1تا2لیتر در هکتاربه صورت مخلوط با خاک قبل از کشت لوبیا،در مناطق پنبه کاری از اتال فلورالین((EC33.3%به نسبت 3تا 3.5لیتر در هکتارقبل از کاشت و مخلوط با خاک به عمق 10 سانتیمتر و در یک نوبت سم پاشی میشود





در مزارع آفتابگردان از تریفلورالین((EC48%2تا 2.5لیتر در هکتار و همچنین از اتال فلورالین((EC33.3%3تا3.5لیتر در هکتار قبل از کاشت و به صورت مخلوط با خاک استفاده می شود

 
شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 3162
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : عليرضا
یک شنبه 6 اسفند 1391

 بسمه تعالي

كنترل شيميايي علف‌هاي هرز در مزارع آزمايشی نخود و عدس ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم مراغه

يكي از چالشهاي اساسي و مهم در زراعت حبوبات دیم( نخود و عدس ) مبارزه با علف هاي هرز است. نخود و عدس به دليل رشد آرام و بطي در مراحل اوليه رشد در رقابت با علف‌هاي هرز ضعيف ميباشند. در این ارتباط بيشترين كاهش عملكرد مربوط به علف‌هاي هرزي است كه در مراحل اوليه رشد و نمو گیاه اصلی در مزرعه رشد ميكنند و به منظور جلوگيري از كاهش عملكرد بايستي تا زمان بسته شدن كانوپي گیاهان مذکور، مزرعه را عاري از علف‌هاي هرز نگهداشت. استقرار زود هنگام به علفهاي هرز اين امكان را ميدهد كه از ارتفاع، حجم  و قدرت رقابتي زيادتري نسبت به گياه اصلی برخوردار شده و در جذب مواد غذايي، آب و نور  از گياه زراعي پيشي گيرند. بنابراين هر روشي كه در مراحل اوليه دوره رشد سبب کنترل رشد علف‌هاي هرز شده و در عوض رشد نخود و عدس را نسبت به علف‌هاي هرز جلو بيندازد، باعث موفقيت آنها در رقابت با علف‌هاي هرز خواهد شد.

در جريان كاشت آزمايشات حبوبات در بهار سال 91 با استعانت از خداوند متعال و با اتكا به پشتوانه تحقيقاتي و يافته‌هاي تحقيقاتي محققان حبوبات دیم ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم مراغه با علف‌هاي هرز آزمايشات نخود و عدس در سطح حدود 2 هكتار بنحو مطلوبي مبارزه گرديد. در اين روش و با استفاده از علف كش پاراكوات علف‌هاي هرزي را كه بصورت پیش رویشی( pre emergence ) در سطح مزرعه سبز نموده بودند بطور محسوس و معنی داری حذف گرديدند و اين امر موجب شد هنگام سبز گياه زراعي مزرعه بطور كلي عاري از علف‌هاي هرز گردد. با توجه به مزایای مختلف و متعدد این شیوه از قبیل صرفه جویی در هزینه های اجرای آزمایشات، امکان افزایش عملکرد نخود و عدس در واحد سطح به دلیل حذف اثرات رقابتی علفهای هرز در جذب نور، رطوبت، مواد غذایی و ... ، جلوگیری از فشردگی و کوبيده شدن سطح خاك مزرعه و ... از سال آینده این روش جایگزین شيوه مبارزه سنتی با علفهای هرز مزارع آزمایشی و ازدیادی حبوبات دیم(وجین دستی) در ایستگاه های تحقیقاتی خواهد شد. بخش تحقیقات حبوبات از آقای مهندس محسن مهدیه که این شیوه را بمورد اجرا کذاشتند نهایت تقدیر و تشکر را دارد.

 
 
 
 

 



 بازگشت      Download فايل الحاقي      چاپ چاپ     
شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 2681
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
یک شنبه 6 اسفند 1391

 نقاشی  رمانتیک از یک هنرمند ژاپنی


 

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 3113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
یک شنبه 6 اسفند 1391

 رسول خدا (ص) فرمود:

شیطان از پسر آدم ترسان و هراسانست تا نماز پنجگانه را در وقت مى خواند و چون ، از وقت بگذراند بر او دلیر شود و او را بگناهان بزرگ کشد.

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 1660
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
یک شنبه 6 اسفند 1391

 کودهای بیولوژیک و آلی

بیوفسفات

کود بیوفسفات حاوی مؤثرترین سویه های باکتریایی است که با انحلال تری کلسیم فسفات آن را به فرم محلول و قابل جذب برای گیاه تبدیل می سازند و باعث افزایش رشد گیاه، کنترل بیماریهای قارچی، رسیدن زودتر محصول و ... می گردد.

ازتوباکتر

تأمین نیتروژن ، محافظت در مقابل عوامل بیماریزا، تولید مواد محرک رشد، افزایش جوانه زنی بذر ...

مایه تلقیح بیوگوگرد

به طور موضعی باعث کاهش pH خاک و متعاقب آن افزایش قابلیت جذب عناصری نظیر فسفر، آهن، روی و گوگرد می گردد. در صورت مصرف صحیح در خاکهای آهکی حداقل 20 درصد افزایش عملکرد خواهیم داشت.

تریکودرما

استفاده در مبارزه بیولوژیک با عوامل بیماریزای خاکزی، در بخش صنایع و منسوجات، کنترل بیماریهای گیاهی، افزایش رشد گیاه ...

کود ارگانیک

تعادل عناصر غذائی خاک، حفظ رطوبت خاک با متخلخل ساختن بافت و افزایش نفوذ آب، فاقد هرگونه آلودگی و مواد آلاینده، فاقد بذور علفهای هرز، کاهش شوری خاک، فاقد عوامل ایجاد کننده بوهای نامطبوع، عدم صدمه رساندن به ریشه گیاه، ...

کود میکروگوگرد ارگانیک

افزایش مواد آلی، اصلاح pH خاک، در صورتی که به صورت صحیحی مصرف شده و رطوبت خاک در حد مناسبی باشد تا 60 درصد عملکرد محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

.

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 6957
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
یک شنبه 6 اسفند 1391

 

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: بازدید از این مطلب : 4612
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : عليرضا
یک شنبه 6 اسفند 1391

 

1)یک فروند هواپیما در مرز آمریکا و کانادا سقوط می‌کند. بازماندگان از سقوط را در کجا دفن می‌کنند؟
کانادا – آمریکا – هیچ‌کدام


 2)یک خروس در بام خانه‌ای که شیب دوطرفه دارد، تخم می‌گذارد. این تخم از کدام طرف می‌افتد؟
شمال – جنوب – هیچ‌کدام

3)خانمی‌عاشق رنگ قرمز است و تمام وسایل‌ او به رنگ قرمز است. او در آپارتمانی یک طبقه که قرمزرنگ است، زندگی می‌کند. صندلی و میز او قرمزرنگ است.تمام دیوارها و سقف آپارتمان قرمزرنگ هستند. کفپوش آپارتمان و فرش‌ها نیز قرمزرنگ هستند.تلویزیون هم قرمز رنگ است. سریع پاسخ دهید که پله‌های آپارتمان چه رنگی هستند؟
قرمز – آبی – هیچ‌کدام

4)پدر و پسری را که در حادثه رانندگی مجروح شده بودند، به بیمارستان می‌برند.پدر در راه بیمارستان فوت می‌کند ولی پسر را به اتاق عمل می‌برند. پس از مدتی دکتر می‌گوید من نمی‌توانم این شخص را عمل کنم، به علت اینکه او پسر من است.آیا به نظر شما این داستان می‌تواند صحت داشته باشد؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

5)اگر چهار تخم‌مرغ، آرد، وانیل، شکر، نمک و بیکینگ پودر را با همدیگر مخلوط کنید، آیا کیک خواهید داشت؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

6)آیا می‌توانید از منزلتان بالاتر پرش کنید؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

7)یک کیلوگرم آهن چند گرم سنگین‌تر از یک کیلو گرم پنبه است؟
۱گرم – ۱۰۰گرم – هیچ‌کدام

8)مردی به طرف یک پلیس که در حال جریمه کردن اتومبیل بود، می‌رود و التماس می‌کند که پلیس جریمه نکند ولی آقای پلیس قبول نمی‌کند. به پلیس نه یک بار بلکه هشت بار بد دهنی می‌کند.جواب دهید که این مرد چند بار جریمه خواهد شد؟
۸ بار – ۹بار – هیچ‌کدام

9)اگر تمام رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید، آیا رنگین کمان خواهیم داشت؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

10)گرگی به بالای کوه می‌رود تا غرش شبانه‌اش را آغاز کند.چه مدت طول می‌کشد تا به بالای کوه برسد؟
دو‌شب – پنج‌شب – هیچ‌کدام

11)اگر به‌طور اتفاقی وارد کودکستان دوران کودکی‌تان شوید، آیا قادر به خواندن نوشتن و انجام جدول ضرب خواهید بود؟
آری -  خیر – هیچ‌کدام

12)آیا امکان دارد یک نفر سریع‌تر از رودخانه می‌سی‌سی‌پی شنا کند؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

13)آقای بیل اسمیت و خانم ژانت اسمیت از هم طلاق می‌گیرند. پس از مدتی خانم ژانت اسم اولیه خود را پس می‌گیرد.با این حال، پس از پنج سال با اینکه هنوز از آقای بیل اسمیت طلاق گرفته است، دوباره خانم ژانت اسمیت می‌شود. آیا این قضیه امکان‌پذیر است؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

14)آقای جیم کوک مشکوک به قتل است ولی وقتی که پلیس از او سوال می‌کند که در موقع قتل کجا بوده است، آقای جیم می‌گوید در خانه مشغول تماشای سریال مورد علاقه‌ام بوده‌ام. حتی جزئیات سریال را برای پلیس شرح می‌دهد.آیا این موضوع ثابت می‌کندکه آقای جیم بی‌گناه است؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

15)یک شترمرغ تصمیم می‌گیرد که به وطنش بازگردد.چه موقع برای پرواز او به جنوب مناسب است؟
بهار – پاییز – هیچ‌کدام

16)جمله بعدی صحت دارد.جمله قبلی غلط است.آیا این قضیه منطقی است؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

17)آیا امکان دارد که یک اختراع قدیمی‌قادر باشد که پشت دیوار را به ما نشان دهد؟
آری – خیر – هیچ‌کدام

18)اگر بخواهید یک نامه به دوست‌تان بنویسید، ترجیح می‌دهید با شکم پر یا با شکم خالی بنویسید؟
پر – خالی – هیچ‌کدام

پاسخ سوالات در ادامه مطلب

 

شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد

:: برچسب‌ها: تست هوش ,
:: بازدید از این مطلب : 4834
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : عليرضا
شنبه 5 اسفند 1391

 كنترل علف هاي هرز در كشاورزي ارگانيك

چکیده :
علفهای هرز از دیر باز به عنوان رقیب گیاهان زراعی ،برای کاهش تولید آن ها مطرح بوده اند . یکی از راه های اصلی مبارزه با علف های هرز استفاده از علف کش های است که امروزی گسترش زیادی یافته است . با توجه به هزینه زیاد مصرف سم ها و همچنین اثرات مخرب زیست محیطی آن امروزی پژوهشگران تلاش می کنند با استفاده از روشهای زراعی مانند تناوب،انواع روش های شخم و یا روش های بیولوژیکی مانند استفاده از حشرات و عوامل بیماری زا گامی به منظور کاهش سهم سموم در کنترل علفهای هرز بردارند . هیچ یک از روش هایی که در کشاورزی ارگانیگ استفاده می شود به تنهایی نمی توانند جایگزین علف کش ها باشند و باید همواره ترکیبی از این روش ها را برای کنترل علف های هرز به کار بردباید این نکته را یاد اور شد که اگر انتخاب و کاربرد این روش ها بر اساس مطالعه و شرایط منطقه باشد تا حد زیادی مصرف علف کش ها و به دنبال آن اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از مصرف آن ها را کاهش می دهد.

مقدمه :
کنترل علف های هرز یکی از جنبه های مهم تولید در هر نظام کشاورزی است . علف های هرز به دلیل رقابت با گیاهان زراعی برای عوامل محیطی و نهاده ها ،موجب کاهش کیفیت و کمیت محصول و ایجاد پناهگاهی مناسب برای حشرات و عوامل بیماری زا می شوند که می توانند مشکل ساز باشند . مبالغ هنگفتی که هر ساله کشاورزان صرف کاهش اثرات سوء علف های هرز بر روی محصولات خود می کنند و همچنین خسارتهایی که آن ها به دلیل نبود کنترل کافی علف های هرز متحمل می شوند نشانگر اهمیت این موضوع است . در حال حاضر کشاورزان آمریکاییی سالانه حدود 2/6 میلیارد دلار صرف کنترل علف های هرز مزارع خود می کنند که از این میان 6/3 میلیارد دلار صرف خرید ،حدود 200 میلیون کیلو گرم سموم مختلف علف کش می شود /. در آمریکا حدود 50 درصد از کل عملیات شخم در ارتباط با کنترل علف های هرز است و لازمه اجرای این عملیات شخم به کارگیری چهارونیم میلیون دستگاه تراکتور و مصرف سالانه 75 میلیارد لیتر نفت خام است (کوچکی 1377)
با توجه به نقش زیاد علف کش ها در کشاورزی امروزی بعضی عوامل سبب شده که مساله لزوم ارزیابی دوباره استفاده از این متد توصیه شود (کوچکی 1377) که شامل :

1- منابع آب اشامیدنی مانند رود خانه ها و سفره های آب زیر زمینی به سم ها علف کش آلوده شده اند و این موضوع سبب پیدایش بیماری هایی چون سرطان خون شده است .

2- هزینه سنگین تهیه و مصرف این سموم سبب شده کشاورزان کمتر از این مواد استفاده کرده و با استفاده از روش های مناسب و کم هزینه تر بتوانند سود خود را افزایش دهند. بر اساس تجربه های کشاورزان و نتایجی که از پژوهش های انجام شده به وسیله محققان به دست آمده مشخص شده که در کشاورزی یک سری روش های فیزیکی و بیو لوژیکی برای کنترل علف های هرز وجود دارد که می توانند ضمن کاهش وابستگی کشاورزان به علف کش ها زمینه بهبود شرایط زیست محیطی و کسب سود مناسب در تولید را نیز فراهم کنند . از مهمترین جایگزین ها می توان به اجرای تناوب زراعی ، استفاده از سیستم کشت مخلوط ،کاشت گیاهان پوششی با خواص آللوپاتیک ، استفاده از عوامل بیماری زا و حشرات آفت علف هرز و اجرای روش های خاص در شخم اشاره کرد در این مقاله تلاش شده در مورد هر کدام از این روش ها و اثر آن ها بر کنترل علف های هرز و کاهش جمعیت آنها گفت و گو شود.

اجرای تناوب زراعی:

استفاده از تناوب زراعی چهارچوب اصلی کنترل پایدار علف های هرز را تشکیل می دهد هر چند با اجرای تناوب زراعی مشکل تداخل ناشی از علف های هرز بر طرف نخواهد شد اما بدین وسیله می توان گسترش جمعیت آن ها را محدود کرده و از ایجاد تغییرات بیشتری در ترکیب گونه ها جلو گیری کرد. از آنجا که گیاهان زراعی به ویژه گونه های خاصی از علف هرز که دارای تشابه در عادت ها ی رشد با آنها باشند تحت تاثیر قرار می گیرند بنا بر این با کاشت متناوب محصولات گوناگون که در زمان رسیدگی و در تاریخ کاشت ،توان رقابتی و نیاز های غذایی با هم متفاوت باشند ،می توان دررشد و تولید گونه های معینی از علف های هرز خلل ایجاد کرد (کوچکی 1377) الدریچ (1984) گزارش کرد که در تناوب ذرت- گندم و سویا در مقایسه با کشت متوالی هر یک از این محصول ها جمعیت علف های هرز کاهش یافته است . در این آزمایش کشت متوالی ذرت سبب افزایش بذر علف هرز دم روباهی Lstaria fabrii Herrn و کشت متوالی گندم سبب گسترش بذر های دو روباهی و علف خرچنگی Digitaria sanguinalis و کشت متوالی سویا موجب گسترش بذر دم روباهی و گاو پنبه Abutilon the ophrasatiشد. در مقابل کشت متناوب این سه محصول تعداد بذر های علف های هرز دم روباهی و علف خرچنگی، با افزایش به نسبت کم همراه بود و تعداد بذر های علف هرز گاو پنبه در مدت یاد شده کاهش یافت. آلدریچ با انجام این آزمایش نتیجه گرفت که کاشت متوالی یک محصول بیشترین فرصت را برای گونه هایی از علف های هرز که به خوبی با محیط سازگار شده اند فراهم می کنند، در حالی که اجرای تناوب، استفاده از چنین فرصت هایی را برای گونه های یاد شده با محدودیت روبه رو می کند. نتایج به دست آمده از مطالعات طولانی مدت بر روی روش های مختلف کشت در مرکز تحقیقات روذال نشان داد که در کاشت ذرت پس از یک تناوب چند ساله غلات ریز و شبدر قرمز در مقایسه با کشت ذرت و سویا در چند سال پیاپی رشد علف های هرز به میزان 30تا 67 درصد کاهش داشت. در این مطالعه از هیچ علف کشی استفاده نشد و گونه هایی چون دم روباهی Lstaria fabrii Herrnتاج خروس Amarn thus retoflexus و سمبله ترهChenopodium aibum علف های هرز غالب مزرعه بودند (کوچکی 1377) . از دیدگاه اکولوژیکی تناوب هایی مناسب اند که شامل محصول های یک ساله وجینی (مانند ذرت و سویا ) محصول های دانه ای تراکم پذیر با توان رقابتی بالا مانند (جوویولاف) و محصول های چند ساله قابل درو مانند(یونچه و شبدر ) باشند. زیرا چنین تناوبهایی شرایط محیطی ناپایدار و نامناسبی را برای تولید مثل و بقا ی علف های هرز یکساله و چند ساله فراهم می کند. همچنین استفاده از محصول های زراعی خفه کننده مانند سودان گراس و ارزن ژاپنی در تناوب به دلیل آن که این محصول ها دارای رشد سریع، تراکم پذیری بالا و دوره رشد و نمو کوتاهی می باشند در کنترل علف های هرز مفید هستند (کوچکی 1377)

نظام کشت مخلوط با تکیه بر استفاده از گیاهان پوششی خفه کننده یا دارای خواص آللوپاتیک با وجود مزایای اکولوژیکی استفاده از تناوب های زراعی متنوع و طولانی مدت ،توجه به بازدهی اقتصادی کوتاه مدت ممکن است کشاورزان را به استفاده از نظام های کشت تک محصولی گیاهان نقدینه تشویق کند. کشت مخلوط یکی از راه هایی است که امکان بهره گیری کشاورزان ازبرخی فایده های بوم شناختی را بدون آن که نیازی به تعدیل کاشت محصولات نقدینه باشند فراهم می کند (کوچکی 1377) کشت مخلوط عبارت است از کشت بیش از یک گیاه در یک قطعه زمین و در یک سال زراعی به ترتیبی که یک گیاه در بیشتر دوره رویش خود در مجاورت گیاه دیگر باشد. البته نیازی نیست که این گیاه هم زمان کشت و برداشت شوند(کوچکی 1377).

سیستم کشت مخلوط در مناطق گرمسیری که در آن ها نیروی کارگری و دامی به مراتب بهتر از ماشین آلات کشاورزی در اختیار هستند ،روشی متداول در تولید محصول است . نکته های مثبت زیادی برای کشت مخلوط بیان شده که یکی از آن ها کنترل علف های هرز از راه سایه اندازی یا خواص آللوپاتیک گیاهان زراعی موجود در کشت مخلوط است .

فاسیل و همکاران(1997) تاثیر کشت مخلوط سورگوم و لوبیا را بر کنترل علف هرز استریگا Striga hermathica بررسی و مشاهده کردند که جمعیت علف هرز استریگا بطور معنی داری کاهش یافت . همچنین کشت مخلوط لوبیا و ذرت سبب کاهش جمعیت حلفه شد (موحدی دهنوی1378) ،( حسینی و کولار (1367) اثر سیستم کشت مخلوط لپه هندی و ماش را بر کنترل علف های هرز بررسی و مشاهده کردند که کاشت یک ردیف ماش در بین خطوط کشت لپه هندی سبب افزایش محصول و کاهش جمعیت علف های هرز شد زیرا ماش با رشد سریع در اوایل دوره رشد و نمو لپه هندی می تواند سطح مزرعه را بپوشاند و از رشد و گسترش علف های هرز جلو گیری کند .

استیدنیز در سال 1984 گزارشی پیرامون کاهش جمعیت علف های هرز مزرعه ذرت در کشت مخلوط ذرت با ماش و ذرت با سیب زمینی شیرین ارایه داد به طوری که در مقایسه با کشت متوالی ذرت که 2-3 بار وجین لازم است ،تنها یک بار وجین برای غلبه بر علف های هرز مزرعه کافی است (موحدی دهنوی1378)در نمونه های بالا دلیل اصلی کاهش جمعیت علف های هرز در مزارع کشت مخلوط سایه اندازی گیاهان با رشد سریع مانند ماش و لوبیا بر سطح مزرعه است که سبب خفگی علف های هرز می شوند.

از دیگر دلایل تاثیر کشت مخلوط بر کاهش جمعیت علف های هرز ترشحات آللوپاتیک برخی گیاهان زراعی مانند چاودار و سورگوم است .مواد آللوپاتیک ترشحات شیمیایی هستند که از اندام های هوایی یا زمینی گیاه ترشح می شوند و بر فعالیت و رشد و نمو گیاهان دیگر اثر های مثبت و منفی دارند. با کشت مخلوط چاودار و گندم می توان رشد گیاهان جوان قاصدک را کند نمود . مخلو ط چاودار و گندم می تواند از رشد گیاهان قاصدک Taraxa cum تاجریزی سیاهSolanum nigrum جلوگیری کرده که دلیل آن اثر بازدارندگی ترشحات ریشه چاودار بر جوانه زنی و رشد بذر های این علف های هرز است . در نمونه های تاثیر آللوپاتیکی می توان با تاثیر منفی ترشحات ریشه و فلفل قرمز بر جوانه زنی گیاه گل جالیز اشاره کرد . از این اثر می توان برای غلبه بر علف هرز گل جالیز در مزارع حبوبات استفاده کرد . حبوبات را همراه با سورگوم یا فلفل قرمز به صورت مخلوط کشت می کنند(حسینی سی سی1380)

طور کلی می توان گفت که در کشت مخلوط با سایه اندازی و خفه کردن علف های هرز به وسیله گیاهان زراعی ،از رشد سریع علف های هرز مزرعه بدون کوچکترین آسیب زیست محیطی و صرف هزینه زیاد کنترل کرد. همچنین از خواص آللوپاتیکی بعضی گیاهان زراعی نیز می توان به عنوان وسیله ای برای غلبه بر علف های هرز استفاده کرد.

استفاده از گیاهان پوششی :
در این روش گیاهان زراعی را در زمینی که از مالچ گیاهی پوشیده شده و عملیات شخم روی آن انجام نشده است کشت می کنند در این روش گیاه زراعی در مالچ حاصل از گیاه قبلی که به وسیله علف کش های عمومی مانند پاراکوات یا گ شیعه به تولّی اَر مُسلَّم گردد........با رکن تبرّی است که محکم گردد یافاطمه! لعن قاتلت روزی ماست..........یا رب نکند که رزق ما کم گردد


:: بازدید از این مطلب : 4317
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
عشق = سيد محمد خاتمي
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه